אוסקר מונקדה - היה שלום נסיך זיקטלה גלישת גלים

אוסקר מונקדה – היה שלום נסיך זיקטלה


כתבה מאת: עידו דר אל I צילומים: אדווין מוראלס

ביום ראשון האחרון, מקסיקו איבדה את אחד הכוכבים הגדולים בעולם הגלישה. 20 ק"מ מפוארטו (מקסיקו) בכביש ראשי התנגשה חזיתית משאית לאור היום ומעכה כליל רכב מרצדס שבתוכו היו 3 חבר'ה צעירים ביניהם נסיך החוף זיקטלה – אוסקר מונקדה בן ה 34. שני חבריו מתו במקום והוא עצמו נפטר בבית החולים המקומי שעות ספורות לאחר מכן.

כשהייתי בפוארטו בשנה שעברה ראיתי אותו בכמה גלים מסמרי שיער, יורד באיחור לתוך התהום מפלס דרכו עמוק במנהרות ענק, מחייך עומד זקוף ויוצא מהצינור ביריקה אדירה של הגל מאחוריו.

על החוף אי אפשר היה להתעלם ממנו, נראה כמו לוקאל בטהיטי הוואי או כל מקום שבו הגבריות משמעותית (מבחינה שבטית) ,פנים יפות עם חיוך גדול וקעקועים שייצגו את התרבות האצטקית כמו שהפולינזים בהוואי טהיטי וניו זילנד ייצגו את שלהם.

לכל חוף צינורות אגדי בעולם יש משפחת מלוכה מקומית המעבירה את הכתר מדור לדור.
בפייפליין המקורי בהוואי ישנם האחים מייקל ודרק הו ועכשיו מייסון הו, במקביל לאחים מקואה וקואה רוטמן. בפוארטו אסקונדידו בחוף זיקטלה דורות רבים שלטה משפחת רמירז
יחד עם קוקו נוגלז – הצארג'ר הכי מפורסם של מקסיקו ,שתחת הדרכתו ועזרתו
גלש עם יורש העצר – אוסקר מונקדה.

במהלך השנים בשני הלוקיישנ'ס הנ"ל היה לוקאליזם חריף מאד שנבע מהדרישה להכרה בזכותם של המקומיים לבחור את הגלים שלהם ולא משנה כמה כשרוני או מפורסם היה הגולש האורח.

בשני האתרים, המקומיים ראו כיצד האורחים באים מצוידים בכל טוב של החסויות ומתאכסנים במיטב התנאים כדי לגלוש בחוף הבית שלהם על הפיק בתקופת השיא של העונה.

המקומיים לא רק שהיו צריכים להתמודד עם חסויות מינימליות (או בכלל לא) לאורך השנה וניזונו תרתי משמע מחשיפה של גל צינור אחד או שניים, בנוסף, מיטב הגולשים התחרו איתם על הגלים האלה.

אסור לשכוח שאופי השבירה של הגלים על הריף או החול הרדוד הייתה מסוכנת וקריטית מאד להתמודדות בנוסף לצפיפות הגולשים במים. לכן, רבים מהגולשים הבינוניים או האלמונים פשוט גורשו מהליין אפ והיה צריך אופי חזק מאד או סבלנות למצוא את הגל הנכון בתוך כל התחרות הזאת.

בשיא העונה מריבות וקטטות על בסיס יומי והרבה וייב שלילי שרר גם על החוף שסינן את רוב הגולשים האורחים. מעט מהם זכו לכבוד או הערכה מהמקומיים על בסיס קשרי חברויות או חסויות משותפות שנבנו במהלך השנים.

בשנות ה 90 ותחילת שנות ה 2000, הרבה ישראלים הגיעו לפוארטו טרום עידן האינטרנט והמלדיביים. רבים מאתנו מכירים וזוכרים את סלסטינו דיאז "אני מסטול" ועומאר דיאז (אין קרבת משפחה. שניהם היו ידועים לשמצה בקטטות וגניבות מהאורחים של מכנסי גלישה כסף וסחר בסמים. בנוסף לכל היו גולשים מעולים ובאופן טבעי התחברו לאופי הפתוח שלנו מסיבות כאלה ואחרות. די היה בטעות קטנה ומהר מאוד היית עלול להיקלע לקטטה המונית מול להקת מקומיים הנחושים לשמור על הכבוד שלהם, לרוב על כל שטות.

בליין אפ במים תשכחו מלשבת לידם בפיק, לא ראו אף אחד ממטר אלא אם כן תפסתם אותם ביום טוב או מסטולים מדי אחרי חגיגות לילה שלפני. בפוארטו רוב הפרנסה של משפחת רמירז התבססה על תיקוני בזק לגלשנים ,איסוף בבוקר ומסירה בערב.
אוסקר מונקדה - היה שלום נסיך זיקטלה

אוסקר מונקדה היווה את נקודת המפנה בלוקאליזם של חוף זיקטלה

בהיותו בן דוד למשפחת רמירז הוא נהנה מהגנה מלאה וחיים טובים לא רק כלוקאל – קן "סקינדוג" קולינס מוותיקי הצארג'רים של מאבריקס בצפון קליפורניה ואורח קבוע שנים רבות בקיץ בזיקטלה, הוא גם המפיץ הראשי של חברת וולקום.

הוא הכיר את אוסקר כילד מגיל 10 ועקב לאורך השנים בהתפתחות שלו כגולש. בשנים האחרונות הפך אותו לטים ריידר של החברה העולמית. גלשני ראסטי גם נתנו לו חסות בעבר וממש לאחרונה מותג הגלשנים סופרברנד השקיע בו במחקר ופיתוח של דגמים שונים בתנאים התובעניים של זיקטלה.

הייחודיות של אוסקר התבטאה בגודוייבס – בניגוד לפרצופה המכוער של האלימות והלוקאליזם הוא הקרין חיוביות וכבוד כלפי האורחים במים כמובן כל עוד לא חתרו על הגלים שלו או הפריעו לו, שזה לגיטימי לחלוטין בתרבות הגלישה העולמית לתת קדימות למקומיים.

כגולש הוא בלט בכישרונו לצנרר לשני הכיוונים בתנאים המאתגרים ולמצוא את הגל של היום בליין אפ המשוגע של זיקטלה. גם הודות לחסויות שקיבל יכול היה לגלוש במיטב הגלים בעולם: בהוואי, בטהיטי, באירופה ובכל מקום זכה להערכה ממיטב הצארג'רים והגולשים "הרגילים".

די לראות במדיה החברתית כמה אהבו והעריכו אותו מאד. הוא גם שמר על אורח חיים כספורטאי עם כל הפיתויים הקיימים בעיירת חוף פופולרית כפוארטו. בעונות היבשות כשהגל היה נמוך,אוסקר התאמן רבות  על כושר וסיבולת כהכנה לים הענק שם.

לכתו של אוסקר היא אבדה גדולה לא רק לקהילה המקומית והלאומית של מקסיקו
אלא גם לקהילת הגולשים העולמית – כישרון בצינורות ענק ואדם מלא בשמחת חיים.

הוא היה הפנים של פוארטו החדשה – מקצוען אהוד עם חסויות וחשיפה גדולה במדיה החברתית. כמו כן, חלק מהשבט המצומצם של גולשי גלי הענק.

אמנם יש דור צעיר של צארג'רים ואפילו מקסיקני שזכה באליפות העולם בצרפת השנה, אך לחלל והמיקום ההיסטורי שאוסקר מונקדה היווה בתרבות הגלישה המקסיקנית – אין תחליף.


ALMA E CORAZONE – בלב ובנפש מקהילת הגולשים הישראלים אוסקר, תנוח על משכבך בשלום.

לינק לכתבה המלאה במגזין על פוארטו אסקונדידו

 

Spread the love