פוארטו מוארטה (מפרץ המוות) גלישת גלים

פוארטו מוארטה (מפרץ המוות): המדריך השלם לגולש האמיץ


בדרך כלל כתבה נעשית כסיכום מסע גלישה או תיעוד גלישה הרואית בגלים מושלמים. בפעם הזו אני אכתוב על הגל הזה כסוג של מדריך ואזהרה כאחד.

לגלישה בצינורות גדולים במיוחד יש מחיר ובפוארטו אסקונדידו, זה הרבה יותר מגלשן שבור. מדובר כאן בפציעות חמורות ואפילו מוות. הרבה מאד ישראלים עברו כאן ונלחשו סיפורים ואגדות במהלך השנים, אבל אף אחד לא באמת נגע בצד האפל, שבו זוחלים לחוף מוכים וחבולים מבלי לתפוס גל אחד.

פוארטו מוארטה (מפרץ המוות): המדריך השלם לגולש האמיץ

בתמונה: שי לירון משלם מס הכנסה לזיקטלה

הייתי באינדונזיה פיג'י הוואי ועוד מקומות שיש בהם צינורות מאתגרים. אבל זיקטלה ,
החוף שנמצא בפוארטו אסקונדידו (המפרץ הנסתר) – הוא אולי הרע והאכזר מכולם.

כדי להבין למה ואיך הגל כזה רע, קיימות מספר סיבות:

 החוף מסובב ופונה כלפי כל פיפס של גל מכיוון דרום, דרום מערב בעיקר.

תוסיפו לזה מכתש עמוק מאד שנגמר בפתאומיות במדף חול רדוד מאוד ממש קרוב לחוף. זה אומר שאתם למעשה חותרים על גל במים עמוקים שמגיע בשיא המהירות מהים הפתוח ומקיא נשמתו בפתאומיות על  עומק חצי מטר של מים.

המעבר החד הזה בניגוד לרוב הגלים בשאר העולם מייצר מהירות עלייה קיצונית של פני הגל כלפי מעלה ולא קדימה. כתוצאה מזה ישנו שבריר שניה שאתם לא מתקדמים, אלא נשאבים אחורה לתוך הליפ ונוחתים נפילה חופשית לתהום הגיהינום.

פוארטו מוארטה (מפרץ המוות): המדריך השלם לגולש האמיץ

בתמונה: הרבה זמן להתחרט בדרך למטה.
אחד מתוך עשרה גלים הוא מושלם וגם זה נתון לוויכוח. ישנם 3-4 פיקים עיקריים בחוף שמשתנים בכל התקפה בגלל הזרם ותנועת המים שאפרט בהמשך. המון פעמים אתם קרובים שבריר שניה מלתפוס את הגל של היום אבל הוא כבר יהפוך לצינור או שיזוז מטר מצדכם ולא יישבר.
אמת ידועה בזיקטלה שאתה יכול לעבור סשן שלם בלי לתפוס גל אחד טוב או בכלל.

גם כיוון הסוואל משפיע מאד על הפיקים. הרבה ניסיון וצפייה יעזרו ובעיקר מזל. תמצאו עצמכם חותרים מאות מטרים ימינה ושמאלה גם המקומיים בתקווה לצוד את הגל המושלם.

בתחזית לכל האזור תראו 6 פיט ותהיו מבסוטים. בזיקטלה תתחילו לרעוד זה הופך ל double overhead עם התקפות גבוהות יותר ופתאומיות. 8-12 פיט זה כבר כמו פייפליין – ריף שני כמו בהוואי. הגלשנים מתחלפים לאזור 7-8 פיט. 12-15 פיט זו כבר שבירת פייפ עם קיר של ואימיאה על החול וגאנים של 9-10 פיט. כל הגבהים הנ"ל נשברים באותו מיקום בגלל המכתש לכן קשה להתחמק מהתקפות פתע.

בגלל הקרבה של הגל לחוף כמו פייפליין בהוואי הוא מועד לבאקווש – קצף ומים שחוזרים מהדיונה הגבוהה על החוף לתוך הגל ומייצרים מדרגות בתוכו. הבקווש בא בהפתעה רק אחרי שירדתם את הגל ואז הוא בולם את התנופה של הגלשן

ומעמיד אתכם בול לקבל את הכל על הראש. תחשבו שהגל שתה רדבול וקפה ביחד,  זה מה שינחת עליכם.

פוארטו מוארטה (מפרץ המוות): המדריך השלם לגולש האמיץ

בתמונה: אין לגולש לאן לברוח

 רוחות ה off shore שכל גולש חולם עליהן כדי לקבל צינור מושלם הינן הרשע בהתגלמותו. כל בוקר כמו שעון נושבות רוחות בעצמה חזקה מאד מההרים שמאחורי העיירה עד השעה 10 -11 . הרוחות האלו לוכדות את הגלשן ולא נותנות לכם לרדת עד שמאוחר מדי והגל הפך לצינור ואתם עליו, עיוורים לחלוטין לגולשים אחרים או למה שקורה למטה עד ההתרסקות. כשהשמש עולה לקראת שעה 8 היא מכה בעיניים מסנוורת ואתם יורדים באינסטינקט בלבד למטה.

עוד גורם בלתי נראה ומסוכן ביותר – הזרם החוזר מהמפרץ ממעגן הסירות. בגלל שפני המפרץ מול הגלים, האנרגיה של הנחשול פוגעת בתוך מעגן הסירות והופכת לסוג של נהר תת קרקעי שחוזר לאזור השבירה של הגולשים, דוחף ומרים אתו את הגלים במקביל לחוף. מצב זה מטעה את הגולשים לחשוב שהקיר מושלם ומיד אחרי שתרדו, תגלו שהוא רחוק מאוד מכם והפך לחומה ענקית סגורה בגלל הדחיפה של הזרם. אלה שבקו הגלים ייסחפו בשניות לעומק הים עם הנהר הזה. אם איבדתם את ההכרה, הגופה שלכם תיסחף מתחת למים רחוק מהנקודה שבה טבעתם, כמו שקרה לנואל רובינסון, צ'ארג'ר ותיק שאיבד הכרה ונעלם לפני שמישהו יכול היה למצוא ולהנשים אותו.

פוארטו מוארטה (מפרץ המוות): המדריך השלם לגולש האמיץ





פוארטו מוארטה (מפרץ המוות): המדריך השלם לגולש האמיץ

אחרי שזרקתם הגלשן מכם או שהוא נשבר לכם, תמצאו עצמכם בתוך מרק סוער של חול שחור ומערבולות. השילוב של הבקווש שציינתי קודם לכן והאנרגיה החוזרת מהמפרץ מייצרת מדרגה עמוקה מאוד ממש לפני קו החוף זה אומר שמצד אחד תהיו במרחק נגיעה מהגדה אבל תהיו במצב שחיה/חתירה קרוב לחצי שעה עד שתצליחו לעלות לדיונה, או לצ'אנל הרדוד שתכף  יתמלא בזרם החוזר ויגרור אתכם בחזרה לשבירה הלוך ושוב.

לא נלחצתם? סבבה, מגיעים עכשיו לחלק הכיפי של זיקטלה

מקומיים (locals)

אמנם בניגוד לשנים עברו הם פחות אלימים והתבגרו, נהיו בעלי עסקים מקומיים או קיבלו מעמד של כבוד. אבל אתם לעולם לא תקבלו גל מהם או שישחררו לכם. אם תרדו גל בפיק, הם ירדו לכם בפנים, אדישים לגורלכם.
לא להוציא הגה או להתלונן בפרצוף כעוס גם אם נשבר לכם הגלשן אחרת, ישברו לכם השיניים בהמשך.

הילדים המקומיים הכי גרועים, יעשו לכם דווקא, יחתרו מסביב או ירדו לכם גל אפילו סגור בשביל להשפיל. שוב לא להגיב, להישאר קולים.

הבוגיסטים המקומיים הם צ'ארג'רים אמיתיים. אין לכם סיכוי לחתור על הגל אפילו אם תהיו בפיק של החיים. הם יורדים על הכתף באוויר לתוך הצינור קוברים אתכם במערה חשוכה ויוצאים בעצמם אל האור.

מקומיים לא מקסיקנים

רשימה ארוכה של צ'ארג'רים שחיים שם או באים עם כל סוואל רציני בקפיצה קטנה מקליפורניה או כאלה שבאים מכל העולם שוהים עונות שלמות, שנה אחר שנה .
מזהים אותם לפי המיקום יחד עם הלוקאלס, הגלשנים הגדולים והעור שהתקלף עשרות פעמים. הם לא ישחררו לכם שום גל בגלל הלוקאלס שלא משחררים להם.

בוגיסטים לא מקומיים

הם פסיכים או באו להוכיח משהו והם ירדו לכם בפרצוף כי הלוקאלס יורדים להם והבוגיסטים המקומיים יורדים להם וגם המקומיים הלא מקסיקנים, קיצר אתם בזבל!

כל זה ב 6 פיט סוליד ומעלה. ב 6 פיט עד ים "פלטה" שזה גובה ראש כתף וחלול כולם כולל הקוקס, התיירים והפחדנים יורדים אחד על השני. לא ראיתי לא שמעתי במגוון שפות פלוס גלשנים שבורים כי אין לאן לברוח בגל קטן ורדוד.

עדיין נחושים לצ'ארג'ר ?

כיפאק, הגענו לרשימת הפציעות והסכנות. בגלל שהדרופ מלווה ברוח מזרחית חזקה תמיד תפלו לתוך הצינור ברגע האחרון. זה אומר שהגלשן אתכם בנפילה מסתובב כמו להבים בבלנדר – שיפודים בבטן, שבירות צלעות וחבלות ראש .

פוארטו מוארטה (מפרץ המוות): המדריך השלם לגולש האמיץ

אם הגלשן לא פגע בכם יש סיכוי שתצאו עם צוואר נקוע/תפוס בגלל חבטת הראש במים. בד"כ מרגישים זאת ביציאה מהמים ולמחרת תהיו דחלילים עם קרש תקוע לכם מלמטה למעלה. קפצו אחורה במקפצה בבריכה 3 מטר על הגב ואז תבינו את האפקט. לא נדיר לראות גולשים עם חבישת צוואר אפילו שחם בטירוף במקסיקו.

ירדתם את הדרופ ? אם לא תעשו בוטם טרן מיד הגלשן ייעצר לכם והליפ ירתק אתכם לרצפה. הקרקעית עשויה חול אבל מרגיש כמו בטון. הרבה מתיחות וקריעות רצועות בברך בגלל המשקל הפתאומי על הרגל. גם עם ביצוע הבוטם טרן יש סיכוי טוב שהגל כבר נסגר ואין לאן לברוח אלא להחליט אם לזנק מתחת לליפ או לנסות להתכרבל לצינור במצב כזה ,הגלשן נשבר וגם אתם לחתיכות.

כשהגל מתפוצץ אתם תקבלו התזת חול כואבת מאד לאוזניים שעלולה להיגמר בעור תוף קרוע או דלקת אוזניים חריפה. במקרה הטוב צלצולים באוזניים וחול שיצא לאט עם הזמן, כל יום בגרגירים.

פוארטו מוארטה (מפרץ המוות): המדריך השלם לגולש האמיץ

בתמונה: מחכים לדריסת המשאית

נשארתם בחיים אחרי התפוצצות הגל, עכשיו אתם צריכים להחזיק את האוויר ולהחליט אם לשחות לכיוון החוף או דרך הגלים,רוב הסיכויים שהזרם שואב אתכם לתוך הגלים. אם אתם מחוברים בליש לגלשן והוא עדיין לא נשבר יש מצב שתהיו תקועים בין לבין כי הזרם יחזיק לכם הגלשן כמו מצבה של קבר ואתם לא תוכלו לצלול מתחת להתקפה.
הקצף שאחרי ההתקפה מנוול. אתם תחשבו שאפשר לקפוץ מיד למעלה מהקרקעית ושהוא ייקח אתכם לחוף, טעות. הוא יגלגל ויקבור אתכם בחזרה לתוכו .צריך לעשות מאמץ, לשחות ולצלול מתחתיו ולהגיע לחוף. המים שחורים ומלאים בחול, אם תנסו לפתוח את הפה או העיניים תקבלו חול ויש מצב שתקיאו ותאבדו אוויר.
ירדתם הסתובבתם עכשיו אתם בצינור. אין לאן לברוח, כל המים נשאבו כולל החול. עכשיו רק צריך לשמור על הקו ולא לאבד תקווה. הרבה פעמים תקדחו עמוק והרבה זמן ואז הצינור ירגיש את הצ'אנל הסופר רדוד וייסגר לכם בטריקת דלת. תתערבלו ותמעכו לקרקעית לפעמים עם בונוס בלוויית הגלשן שיעשה מכם סושי. בימים הראשונים שהגעתי פגשתי צ'ארג'ר על החוף עם תחבושת על האף. בווידאו בלינק בסוף הכתבה רואים שהאף נשבר ונמרח לגמרי על הפנים כתוצאה מהגלשן שפגע לו בפנים בתוך הצינור. למזלו היה לו רופא טוב בקליניקה המקומית.

פוארטו מוארטה (מפרץ המוות): המדריך השלם לגולש האמיץ

בתמונה: שי לירון מתחיל כניסה למנהרה מהשאול.

יש מצילים על החוף אבל תפקידם העיקרי הוא למשות גופות. הם לא יכנסו למים וישלפו אתכם עם ג'ט סקי שבהיכון רק בים גבוה מאוד, 8 פיט ומעלה. אלא אם תאבדו הכרה או תהיו בפציעה ממשית כמו רגל שבורה או כתף שיצאה מהמקום. אל תנופפו להם אם נבהלתם כבר בהתחלה – זה יגרום להם להתעלם בפעם הבאה אם תהיו בצרה אמיתית.

זכרו, רובם גולשים מקומיים שנתנו להם הכשרה ותפקיד רשמי כמו שנותנים לנוער בסיכון להשתקם. מילה אחת לא במקום, מבט לא מנומס בעיניים והסתבכתם עם כל שבט הגולשים המקומי כולל בעיירה עצמה.

אוקיי,  רשמתם הכל לפניכם ועדיין רוצים לנסות?

גלשנים

רצוי עם גלאס חזק ושדרית עבה אם הם כבדים זה מצוין לרדת ב off shore החזק של הבוקר. תשכחו מהצעצועים של 5.8-6.0 זה טוב רק לגלים של 3-4 פיט ומטה.

ברגע שזה סוואל של 6 פיט סוליד אתם עוברים לסטפ אפ וסמי גאנים 68-76 בעובי 3/8 2 לפחות.

סוואל 8-12 פיט  76-9 בעובי 2.75 ומעלה.
סוואל 12+ פיט זה כבר הממלכה של הגאנים 9-10 פיט עובי 3 פלוס.

3 או 4 חרבות? נתון להחלטתכם. ממליץ על פיוצ'ר או מקובעות בגלל האחיזה והדרייב במים.

לישים

 בעיה קשה.90% משבירות הגלשנים קורות בגלל ליש קצר מדי או כי הקצף של הגל התפוצץ על הגלשן בעודכם תקועים מתחת למים ומהווים עוגן לגלשן המסכן.

לישים 8 פיט ומעלה גם בים קטן.עבים ועם לולאה לשליפה מיידית מהרגל.
בסוואל 8 פיט ומעלה רצוי לישים של 10-12 פיט של קריצ'רז או דא קיין יש למכירה בחנויות המקומיות.
אני בחרתי לגלוש בלי ליש כמעט בכל הסוואלים ורק בימים קטנים מאד שבין לבין לקחתי ליש ארוך. שנים רבות וגם עכשיו יש הרבה כאלה שמעדיפים לגלוש בלי ליש.
כבר קרה לי שצנחתי לגיהינום והרוח העיפה הגלשן מעל הגל בחזרה לים. מצד אחד הגלשן ניצל. מצד שני נאלצתי לשחות חזרה לתוך הגלים להביא אותו מעומק הים.
הגעתי עם 3 גלשנים ואף אחד לא נשבר, רק אני(!) .
המחיר הוא שהמאמץ בשחייה לחוף ואיסוף הגלשן דורש כוחות ותופסים מעט גלים.
ישנו ויכוח שלא נגמר שאומר: מי שמאבד הכרה יהיה קל למצוא אותו קשור לליש ולמשות אותו. כמובן שזה נתון להחלטה אישית כי הליש גם יכול להוות מלכודת כשאתם נתקעים באזור השבירה והגלשן לא משתחרר לכם מהרגל – הוא יחזור אליכם לתוך הגלים בזרם ותידפקו שניכם.

ווסט אימפקט

תרגישו כמו באטמן או איירונמן בחליפה אבל זה עוזר מאד למנוע פציעות בצלעות מהגלשן וחבטות ממנו או מפני המים שמוציאות לכם האוויר לפני שהגל קובר אתכם.

בים נמוך זה קצת מסורבל כי דרושה זריזות תנועה ולכן המקומיים ואחרים משתמשים בו בים 8 פיט ומעלה.

עוד סיבה לשימוש בו שאם מאבדים הכרה או נפצעים קשה זה מאפשר לצוף חלקית ולא לבלוע מים ולשקוע כמו שקרה לנואל רובינסון שגלש בלי ווסט וליש (לא היה את זה אז) ונעלם מתחת לגלים בזרמים.

פוארטו מוארטה (מפרץ המוות): המדריך השלם לגולש האמיץ





קסדה

ישר חושבים על ריפים או גל חייתי באוסטרליה ובפייפ ליין אבל דווקא בזיקטלה זה נכנס לאט לאט לשימוש, בעיקר בזכות קוקו נוגאלס הצ'ארג'ר המקומי.
זה לא כל כך נוח בעיקר בגלל השמש המקסיקנית אבל אפילו חתך קטן בראש עם תפרים ינטרל לכמה ימים טובים שלא לדבר על לדפוק ראש בקרקעית הרדודה או בגאן כבד. חייבים קסדה שתתאים 100% לראש אחרת היא תקרע לכם את הצוואר או שהראש יתנתק אתה .

אטמים לאזנים

 החול באוזניים והנפילות עם מכה באוזן מחייבות אטמים. אם תקבלו מכה באוזן תקבלו סחרחורת מיידית וסכנת איבוד כיוון שתשחו למטה במקום למעלה ותטבעו. סיבה נוספת שהגשמים הלא נדירים סוחפים איתם מים לא נקיים לגלים וזה מזמין מחלות ודלקות אוזניים. רוב הגולשים מאלתרים עם שעוות גלשנים ודוחפים לאוזן.
ישנן מספר אוזניות לגולשים שאוטמות אבל מאפשרות שמיעה. גם זה אפשר למצוא בחנויות המקומיות. אני העדפתי לעשות יציקה אישית מסיליקון שזה היה מעולה אבל גל אחד גבוה העיף לי בלחץ מאחת מאוזניי ודחס חול לתוכה ככה שראיתי כוכבים שלושה ימים (!).

אל תכניסו אטמי רעש כמו במטוסים לאוזניים כי זה עלול להידחס פנימה ותצטרכו רופא אוזניים לחלץ במלקחיים.

ביטוח

ביטוח מלא שמכסה אפילו פינוי אווירי, לא להתקמצן. עשו בארץ לפני הטיסה – זה גם יכסה תפרים ואיחוי שברים במרפאה המקומית וסתם בעיות בריאות שישפיעו עליכם כשיגיע ים רציני.

טיפים לגלישה

לא לאכול ארוחת בוקר מלאה רק בננה ואולי שתייה בקטנה, אחרת תקיאו באכילה הראשונה בין הגלים והזרמים.
לא להיכנס למים ישר. לצפות תחילה בתנאים לפחות עשר דקות ולחכות להתקפה הכי גדולה ולהבין היכן נשברת ואיפה הזרם לעלייה, אם יש. לחכות לעוד התקפה לראות אם נשברה בעוד מקום ואם יש הפתעות. אם אתם לא בטוחים אל תכנסו למים, לכו ללה פונטה שם הגל רגוע ואולי תכירו את הגאן שלכם.

אלה החיים שלכם ואין לכם מה להוכיח לאף אחד.

 הכניסה למים

הכי מורטת עצבים. חכו להפסקה בין הגלים בדקו שאין התקפה בעומק וחתרו מהר עם הזרם החוזר בין הפיקים. אם תתקעו בקצף ומגיעה התקפה רצינית יש שתי אפשרויות:

לשחרר הגלשן שיעוף לחוף ולשחות בחזרה.
להמר ולנסות לעבור בדאקדייב של החיים שלכם שאני לא ממליץ בים גבוה.

בד"כ הכניסה למים ליד סוכת המציל או דרומה איפה שמיגל דיאז הצלם יושב בד"כ. בים גבוה או אם יש לכם גאן כבד שקשה לעשות איתו דאקדייב לכו צפונה לסלעים הגדולים כ 100 מטר מהמציל חכו שם בין ההתקפות והזרם ייקח אתכם ישר למעלה ומשם תחתרו ברגוע לפיק המרכזי.

אזהרה: לא לנסות דאקדייב שם אין בכלל מים ותשלמו ביוקר. היו פעמים שחיכיתי 20 דקות בשביל להיות 100% בטוח בכניסה למים. לפעמים נכנסתי ויצאתי שוב ושוב. שווה את הסבלנות.

פוארטו מוארטה (מפרץ המוות): המדריך השלם לגולש האמיץ

בתוך המים עדיף לחכות שעה ולתפוס גל שהוא מושלם במיקום הנכון מאשר לחתור על 10 סגורים ולהגביר הסיכוי לפציעה או לשבירת הגלשן. תמיד עדיף לקחת גלשן גדול מאשר הקטן ביותר. אם אתם יכולים בימים הקטנים נסו לגלוש ללא ליש להתרגל לשחייה חזרה לחוף כך שיגיע היום הגדול ותבחרו לגלוש בלי ליש או שייקרע לכם-תהיו מוכנים פסיכולוגית. עקבו אחר המקומיים היכן הם יושבים ומתי הם זזים בעיקר כשהזרם חותך את הגלים לתוך הים. לעולם לא לחתור על הגל שלהם ואם הם חותרים על "שלך" תפסיק לחתור מיד. חכה שיתפסו גל ואולי יהיה סיכוי להתמקם בגל שאחריהם ללא הפרעות. יש פיק דרומית לשבירה המרכזית שמול המציל שנקרא פר-בר. פחות גולשים אך קשה יותר למיקום ויותר זמן בין התקפות. קחו בחשבון שתהיו רחוקים מהמצילים ולא יראו אתכם.
הפיקים משתנים כל הזמן בהתאם לזרם והגאות. לכן חשוב כל הזמן לעקוב אחר הגולשים בפיקים האחרים ולקרוא ולהבין את התנועה במים, יישמו לקחים לימים הבאים. מאד לא ממליץ לנסות לגלוש באמצע היום או בערב אם הגל לא צינור מושלם ואין מזרחית, יגביר משמעותית הסיכון לפציעות ושבירות גלשנים. חייבים לגלוש? לכו ללה פונטה הפוינט שנמצא בדרום המפרץ.

לסיכום, רק בריאות, בטיחות ושלמות לכל הישראלים שיבואו וינסו מזלם בחוף הזה.
ולזכות בפרס הגדול – צינור בעמידה ולצאת נקי עם שיער יבש ביריקה אדירה של הגל.

פוארטו מוארטה (מפרץ המוות): המדריך השלם לגולש האמיץ

בתמונה: הפרס הגדול צינור בעמידה  Chris slingerland on a 8'4 quad fin

תודה גדולה לשי לירון שגר שנים בזיקטלה ומצארג'ר בימים הכי משוגעים שם, על העזרה במים ובהכנת הכתבה והתמונות .

לסיום, סרטון שמבהיר יפה מאד את הכיף שבזיקטלה. אם תסתכלו טוב בעשר שניות האחרונות תראו אותי נוחת לגיהינום והגלשן (צהוב כחול) עף למעלה.
http://www.surfingmagazine.com/video/puerto-escondido-wipeout-reel/




Spread the love

3 תגובות ב פוארטו מוארטה (מפרץ המוות): המדריך השלם לגולש האמיץ

  1. פינגבק: גאנז & רוזס - המדריך לגלשנים מסוג סטפ אפ וגאן - getx

  2. פינגבק: אוסקר מונקדה - היה שלום נסיך זיקטלה - getx

  3. פינגבק: תחרות סיאט ריף נתניה - יריית הפתיחה - getx

תגובות סגורות