אוף – פיסט Off – Piste: המדריך המלא – חלק ראשון
כתבה וצילום מאת: דניאל בר
רוב מי שהתנסה אי פעם בגלישת סקי או סנובורד באתר ודאי שם לב כי הוא לא נמצא באתר מלאכותי שנבנה על ידי האדם אלא על הר טבעי. אז כן, פני השטח של אתרי הסקי שונים במקצת מאלה של כל הר אחר – יש עליהם מעליות, שילוט, מסעדות ונסללו עליהם מעין "כבישי שלג" (Piste) אך במהות שלהם הם עדיין שטח טבעי פראי שנתון לחסדי אמא טבע.
ואמנם, רוב הגולשים בישראל ובעולם שמתנסים בגלישה כשבוע – שבועיים בכל שנה נהנים מהתשתיות המעולות שנותנים לנו אתרי הסקי אך גם ודאי שמו לב שההרים הענקיים עליהם אנו גולשים מלאים באינסוף אפשרויות לגלישה.
מה שנקרא בפי רוב הגולשים "אוף-פיסט" Off- Piste, בצפון אמריקה Back-Country ובאירופה Ski-Touring או Ski-Alpinism – כלומר כל מה ששוכן מחוץ למסלול – מכיל בתוכו עולם ומלואו, ואף אעז לומר – ענף ספורט שלם ונפרד כמעט לחלוטין מהגלישה באתרים.
ההבדל העיקרי טמון בעובדה שאנו מחליפים את המעלית ומשתמשים בסקי/ סנובורד וברגליים שלנו ככלי תנועה במעלה ההרים ובתוכם.
אנסה לסקור ו"להוציא לאור" קצת יותר פרטים מענף הספורט המדהים הזה.
אתחיל בחלוקה של תתי הענפים השונים – כל השיטות והסוגים של גלישת סקי וסנובורד מחוץ למסלול.
1.In Bounds Off Piste
גלישה בתוך גבולות האתר אך מחוץ למסלולים המסומנים. כל אתר מציע מגוון שונה של שטח מחוץ למסלולים. ישנם אתרים (בעיקר בצפון אמריקה) שמסמנים ושולטים בשטחים גדולים ומאתגרים בתוך האתרים עצמם, כך יוצרים גיוון ומושכים גם גולשים שמחפשים פרירייד ושטח תלול ומאתגר אך נהנים משימוש במעליות ותשתיות מסודרות יחסית. גם באירופה כמובן כל אתר מכיל בתוכו אינספור ספוטים מעולים ומאתגרים לאוף פיסט אך האתרים האירופאיים ברובם לא מסמנים שטחים ייעודיים לפרירייד אלא משאירים הכל לאחריות הגולש – להבין את מצב השלג וסכנת המפולות, להתמצא בשטח האתר וכו'…
וכן כמובן – גם בתוך האתרים עצמם ישנם סכנות ממשיות של מפולות שלגים, נפילה ממצוקים גבוהים וכו'.. זה שבנו שם מעלית לא הופך את הסביבה הזו ל100 אחוז בטוחה ונוחה לבני אדם.
הגלישה בתוך האתרים אך מחוץ למסלולים שלהם מאפשרת גישה נוחה ומהירה לספוטים ומסלולים מעניינים, החיסרון הוא כמובן העובדה שאתנו ישנם עוד אלפי אנשים שגולשים באתר. בדרך כלל, כדי למצוא את הספוטים הטובים באמת צריך לחקור לעומק את האתר או להצטרף למקומיים שמכירים קצת יותר טוב.
- Lift Accessed Back-country / Side-Country
בדומה לסעיף הקודם, גם כאן מסתייעים בתשתית קיימת של מעליות באתר אך הפעם מדובר על יציאה מגבולות האתר. בין אם בסוף היום חוזרים לבסיס האתר ובין אם רק משתמשים במעלית כנקודת יציאה למסלול של יום אחד או מספר ימים.
כאן גם מתחדדת עוד יותר החשיבות של התמצאות בהרים וניווט נכון בכדי להגיע ליעדים שלנו בבטחה.
Backcountry Skiing / Ski-Touring
כאן כבר מדובר על ימים שלמים מחוץ לגבולות האתר. ממש כמו מסלולי טיפוס או הליכה (Hiking, Trekking, Mountaineering) אנו נכנסים למעמקי ההרים. גם כאן יש מגוון רחב של אפשרויות – בין יום אחד למספר ימים, התחלה וסיום בנקודות שונות או באותה נקודה, תנועה ברגל, שילוב של אלמנטים של טיפוס הרים וטיפוס קרח ועוד ועוד.
הרבה אתרי אינטרנט וספרים מכילים רשימות דרך (Routes) עם פירוט של אופי המסלולים, אורך, קושי, נתיב טיפוס ונתיב גלישה ועוד מידע חשוב. בחלק מהמקומות באירופה, במפות הטופוגרפיות שמיועדות לחורף יופיעו גם שבילי ונתיבי סקי, ממש כמו מסלולי הליכה בקיץ.
דוגמה קלאסית ומפורסמת למסלול סקי-טורינג בן כמה ימים הוא ה Haute Route – מסלול שמחבר בין שאמוני (Chamonix) בצרפת לצרמט (Zermatt ) שבשוויץ. המסלול כולל טיפוס וגלישה של מספר פסגות באזור, ניווט, תנועה דרך קרחונים ועוד אלמנטים מעניינים.
https://en.wikipedia.org/wiki/Haute_Route
האלפים באירופה מרושתים במאות בקתות הרים ומחסות, חלקם מספקים שירות מלא וחלקם הם פשוט בקתות אבן שניתן ללון בהם בחורף ובקיץ. הבקתות משמשות בסיס טוב למסעות בני כמה ימים בהרים, במידה ובוחרים מסלול שאין בקרבתו בקתות או מחסות (כמו בהרבה מהאזורים בצפון אמריקה, אלסקה ועוד..) צריך להצטייד באוהל, שקי שינה ושאר ציוד מחנאות חורף שיאפשר לבלות את הלילה בחוץ.
Heli-Skiing / Cat-Skiing / SnowMobile
רבים מכם ודאי שמעו על סקי בעזרת מסוקים או חתולי שלג. כאן אנו כבר מדברים על החלפת מעלית הסקי במכונה ממונעת אחרת – מסוק, חתול או אופנוע שלג, בעזרתם אנו מקבלים גישה לעוד ועוד מדרונות ושטחים חדשים על ההרים.
איך זה עובד ?
כשמדובר על סקי בעזרת מסוקים או חתולי שלג – ישנן חברות פרטיות רבות להן יש גישה לשטחים הרריים נרחבים מאוד, לפעמים השטחים אפילו נמצאים בבעלותן הפרטית. החברות מספקות את המסוק / חתול יחד עם מדריכים מוסמכים שמכירים את השטח היטב ויודעים להתאים את המסלולים הנבחרים לרמת הגלישה של הלקוחות, תנאי השלג, מזג האוויר וכו'…
להרבה מהחברות יש גם בקתות הרים פרטיות בשטח העבודה שלהן שבהן ניתן להתארח וליהנות ממספר ימי גלישה רצופים.
בעזרת המסוק וחתול השלג אפשר לקבל גישה לשטחים הטובים ביותר שניתן להעלות על הדעת, עם שלג עמוק ומצוין ובלי אלפי גולשים אחרים לחלוק איתם את ההר.
מחירים (לרוב הם די גבוהים)
יום גלישה שלם עם חתול שלג מתחיל סביב 250-300 דולר ויום גלישה שלם עם מסוק מתחיל סביב ה 800-1000 דולרים. כאמור המחירים משתנים ממדינה למדינה ובהתאם לזמינות החברות וכמות ההזמנות…
כמה מהספוטים המפורסמים בעולם (שוודאי גם ראיתם בסרטי סקי וסנובורד) נמצאים באלסקה (יש המכנים אותה "האוורסט של סקי וסנובורד" ובבריטיש קולומביה – המחוז המערבי ביותר של קנדה שגם גובל בחלקו באלסקה.
מספר דוגמאות ושמות לחברות שעוסקות בתחום:
http://freeskier.com/heli-cat-guide
כשמדובר על אופנועי שלג (Snowmobile ) לרוב אלו אנשים פרטיים שקונים לעצמם אופנוע שלג, מטיילים אתו בהרים או משתמשים בו ככלי תחבורה לגלישה. גם כאן מדובר על שיטה יעילה ומהירה לגילוי ספוטים חדשים ומבודדים לגלישה.