קלי סלייטר Kelly Slater מקצוענים/יות

מי אתה קלי סלייטר ?


קלי סלייטר Kelly Slater

By Pedro Szekely from Los Angeles, USA – Kelly Slater, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=24326769

 כתבה מאת: עידו דר אל

שנת 2017 תהיה (כנראה) השנה האחרונה של קלי שהוא מתחרה בכל הכוח בסבב שלם – כך הכריז באופן רשמי. בשביל רוב הגולשים ושאר בני תמותה, קלי הוא סוג של אליל – אלוף העולם 11 פעמים בגלישת גלים. הספורטאי הגדול ביותר בכל הזמנים (אם אתה לא אוהד פנאטי של כדורגל בייסבול או פוטבול). אבל קלי הרבה יותר מסתם כשרון ספורטיבי הוא רב מימדי ומרתק גם כאישיות.

בהתחלה חשבתי לחפש סוג של פרובוקציה לכתבה הזאת להראות שהוא לא פרה קדושה והתחלתי לרכז ולאסוף חומר וכמה שקראתי יותר התחלתי להבין שיש לנו פה אישיות שהיא הרבה יותר גדולה מלהיות אלוף ומקצוען בגלישת גלים,תכירו את ליאונרדו דה וינצ'י המודרני. למי שלא יודע ליאו היה אמן ומדען וממציא ששילב כל כך הרבה תחומים בימי חייו שלמעשה טבע את המונח איש אשכולות – אדם שידו נוגעת בכל ובכישרון רב יש לומר.

הדבר הזה מרשים הרבה יותר כיון  שכילד להורים גרושים עם מסגרת לא יציבה הוא בנה את עצמו עם אופי של מנצח בכל תחום. כגולש מקצוען צבר רכוש ונכסים מגיל צעיר עם ניהול פיננסי נכון. כבר בשנות ה 20 לחייו צבר נכסים באוסטרליה בהוואי ובקליפורניה וגם הקיף עצמו בסוכנים ובאנשי מקצוע מעולים ולמד מהם תוך כדי העבודה איתם. (כל הפמליה של מדינה ופיליפה טולדו וכל מקצוען שיש לו מאמן וסוכן צמוד – זה בזכות קלי)

מי אתה קלי סלייטר? תלמיד, סטודנט, מוזיקאי…

קלי היה תלמיד עם ציונים גבוהים בתיכון לפני שעבר למקצוענות גלישה פול טיים. בתחילת שנות ה 90 שיחק מספר פרקים בסדרה: משמר המפרץ – סדרת הטלוויזיה הפופולרית בכל העולם בזמנו (ועל הדרך לצאת עם המגה כוכבת – פמלה אנדרסון). במקביל, התחרה פול טיים בין פרק לפרק בסדרה.

כמו כן הקים הרכב מוזיקלי בשם "הגולשים" בשיתוף עם רוב מצ'אדו  ופיטר קינג בשנות ה90 המאוחרות ואם זה לא מספיק לכם, הוא אפילו הספיק להיות על במה אחת יחד עם פרל ג'אם ובן הארפר.

קלי סלייטר Kelly Slaterבתמונה: קלי וחברים….רוב מצ'אדו, קריסטיאן ביילי ופרנק באוור /

צילום: By PPNF – Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7198779

אחת הסיבות שהוא הצליח לשבור מחסומים של גיל כגולש האלוף המבוגר ביותר כל שנה בסבב המקצועני – היא בגלל שלמד המון על תזונה ופיתח לעצמו
הרגלי אכילה טבעוניים וצמחוניים בריאים, הפסיק לאכול אוכל מעובד / תעשייתי. כילד הוא אכל המון אוכל זבל אמריקאי של עניים (שמתם לב שהלחיים שלו מחוטטים? היו לו פצעי אקנה כמתבגר עם תזונה גרועה).

כיום רבים מאתנו מכירים ויודעים על זרעי צ'יה וספירולינה ושאר סופר – מזונות אורגאניים.  בין היתר יש לו אחוזים מחוות גידול של זרעי צ'יה כחלק מהמסעות העסקיים שלו. בנוסף, יש לו מותג משקה אנרגיה על בסיס טבעי שהקים עם שותפים אלופים בג'יו ג'יטסו ברזילאי.

אגב לקלי יש חגורה כחולה בbjj  – זהו קרב מגע ברזילאי שרובו מבוסס על הטלות והכנעות. הייחוד בענף הזה שהוא דורש ריכוז גבוה וראייה מרחבית של כל הגוף על הקרקע שלו ושל היריב ותכנון אסטרטגי עם אלתור במקום ,תכונה שמנטלית, מאד דומה לגלישה תחרותית. זאת ועוד, למי שלא יודע קלי היה הגולש המקצוען הראשון לנסות גולף לעומק. הוא נחשב שחקן גולף מוכשר שהתחרה מול גולפאים מקצוענים באירועי צדקה שונים.
בעידן הווידאו ברשת כשכולם מתעדכנים בביצועים חדשים, קלי שמר על ה"טריות" בגלישה שלו עם האיירים מול הדור הצעיר בסבב. הוא הודה בעצמו שעוקב אחרי כל הקליפים שיוצאים. יש לו נטייה להעמיק ולחקור כל דבר בצורה אובססיבית לעומק. הוא אינו סומך על רשתות החדשות המסורתיות ומצליב מידע ברחבי האינטרנט – יש לו מעורבות גבוהה במדיה הדיגיטלית בעיקר בטוויטר ובאינסטגרם. יכולת המעורבות שלו מסחררת הוא מעלה סטטוסים ומגיב לדיונים שלו ושל אחרים.

הייתם מאמינים שיש לו תואר שני במשפט פלילי מאוניברסיטת סידני שבאוסטרליה? הוא גם מתעניין בחידושים טכנולוגיים ואוהב מדע – ניקולאי טסלה הגאון המסתורי הוא אחד האהובים עליו ואולי תתקשו להבין את זה אבל קלי גם שותף בחברת ההיי טק של המכוניות החשמליות ע"ש של הגאון – טסלה.

מי אתה קלי המקצוען? קלי תמיד היה הגולש שחושב מחוץ לקופסה…

 וממציא את הגלגל מחדש. בתחום תחרויות הגלישה, אחד הדברים שהיה חלוץ בהם הוא תכנון אסטרטגי ומשחקי פסיכולוגיה. האתגר הגדול ביותר לגולש הוא לא להגיע לשיא לפני הגמר אך גם לא להיות על אש קטנה. שנים רבות קלי פשוט העביר הילוכים שמר על ציונים ממוצעים מול גולשים בינוניים ואז היה נותן את מכת המחץ בשלבי הגמר מול הטובים.זה דורש שליטה וריכוז ברמה הכי גבוהה שרק לאנדי איירונס ומיק פנינג – שניהם אלופי עולם מספר פעמים, היה את קור הרוח הנדרש לתת לו קונטרה ברמות ניקוד של 9-10 במקצים מולו.

קלי למד היטב את ספר החוקים של הסבב וניצל כל חוק חדש לטובתו במקצים. למשל, חוק הפריוריטי – למרות שהוא גדל בשנות ה 90 בתקופה האגרסיבית של הדור הקודם שעליו נמנים: סאני גארסיה, גרי אלקרטון, טום קארן ומרטין פוטר שמלחמות חתירה בשבילם ואיומים מילוליים היו עניין שבשגרה.

קלי היה יושב ימים שלמים וקורא את הליין אפ לראות היכן הגלים הטובים ואיך התנאים משתנים בכדי להיות מוכן טוב יותר למקצה שלו. שחקן שחמט תמיד לומד ומתכנן מהלכים לפני הקרב מול היריב שמתבצע גם בלחץ של זמן.

לקלי יש יכולת אנליטית מתמטית לחשב בראש ניקוד שנדרש או להעריך חילופי גלים וזמן תגובה במקצים כמו במגרשי פוטבול אמריקאי. הוא גם עזר לתכנן את הרעיון הגאוני של שני מקצים בו זמנית בתחרות פייפמאסטרס בהוואי.

בגלשנים הוא היה מאלה שהחדירו את הקוואד לשימוש בגלי צינור קריטיים וגם השפיע על כל ענף הגלשנים עם הניצחון בפייפ גבוה על 59. כתוצאה מכך השפיע בעקיפין על פיתוח הגאנים לים ענק – חרטום רחב יותר, גלשן עבה יותר וקצר יחסית לאלה של פעם. בנוסף, 90% מהגאנים הם קוואד.

אדון סלייטר לא ממש אוהב גלים גבוהים למרות שטכנית הוא אחד מהטובים בעולם בתחום הזה. בתחרות מאבריקס לפני כעשר שנים הגיע למקום 2. הוא גם ניצח את תחרות האדי האגדית בואימיאה ביי וגם זה בצורה מעניינת, מבחינת הניקוד המצטבר טוני ריי מאוסטרליה הוכרז כמוביל וכמנצח התחרות. אולם, בבדיקת המקצים קלי חישב וגילה שלא חישבו נכון את הניקוד המצטבר שלו ואדון סלייטר הוכרז כמנצח האדי. כמה אנשים אתם מכירים היו מעזים לבדוק ולדרוש ספירה חוזרת מול כל אגדות הגלישה באירוע הזה? אף אחד. ככה זה כשאתה ווינר ולא רואה ממטר .

אגב כגולש הוא היה היחיד שנכנס לצינור בתחרות האדי בשנה שעברה כשג'ון ג'ון לקח. קלי אינו אוהב לגלוש בפיג'י קלאודברייק בגלים ענקיים למרות שהוא מכיר את הריף הזה טוב יותר מכל אחד אחר.

 בים הענק ההיסטורי של קלאודברייק בתחרות פיג'י וולקום 2012 כשהפסיקו התחרות, הוא לא נכנס למים אלא בחר לפרשן ולקריין את הסשן המטורף של הצ'ארג'רים. לבסוף, ניצח את התחרות כשהים ירד.

קלי סלייטר Kelly SlaterBy hyunlab – From http://www.flickr.com/photos/hyunlab/167645751/ user hyunlab., CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1313866

 

מי אתה קלי המוח הקודח? כולנו ציירנו במחברות גלים מושלמים וקלי?
קלי הצליח לבנות את הגל המושלם – צינור שלא נגמר. הוא יזם והקים חברה על שמו שמתמחה בהקמת מכניזם של גלים מושלמים וממשיך לפתח. הוא מכר חלק מהחברה לWSL העולמי שישתמשו בזיכיון להרמת תחרויות בגל המכני הזה בעתיד. ייתכן שהאולימפיאדה תשתמש במכניזם שקלי המציא.

במקביל לכך עשה מהלך היסטורי ועזב את קוויקסילבר (Quiksilver) במטרה להקים לעצמו מותג בינלאומי של ביגוד איכותי אך מתומחר רק לעשירים –
ממש עכשיו מותג הבגדים שלו נתן חסות ל 3 שנים הקרובות לתחרות בקלאודברייק פיג'י.

קיבלתם כאב ראש מחברות המזון, המשקאות, המכוניות החשמליות הגל המכני והביגוד?
קבלו לבונוס את חברת הגלשנים שקלי קנה לעצמו בשנתיים האחרונות כשעזב את אל מריק. מהחברה הזו הוא פיתח נישה של גלשנים שהוא בחר ועשה עם השייפרים טומו וגרג וובר (שאגב הפסיד לקלי במרוץ נגד הזמן מי יהיה הראשון שיוציא את הגל המושלם).
עכשיו תנסו לדמיין את כל זאת כשאתם מתחרים ומתאמנים לסבב הראשי שנה אחר שנה ב 5 שנים האחרונות…והוא עוד חושב שיכול לקחת אליפות עולם?

דעתי האישית שהוא יכול היה לקחת לפחות עוד שני תארי אליפות עולם בחמש שנים האלה אם לא היה מתפזר על כל התחומים האלה.

מי אתה קלי? יש לו גם צדדים שליליים כיאות לאדם קיצוני ורב הישגים

הוא נקמן ובעל זיכרון ארוך למתחרים שהרגיזו אותו כמו אדריאנו דה סוזה,

הברזילאי שלקח אליפות עולם סוף סוף. המתחרה היחיד שיש לו את הרקורד הכי גבוה של ניצחונות מול קלי סלייטר ולמעשה המתחרה הראשון מאז אנדי איירונס שהצליח לערער לו את הביטחון במקצים והראה לאחרים שאפשר לנצח את קלי במשחקי אסטרטגיה בלי קשר לרמת הגלישה.

פחות מ 24 שעות לאחר הזכייה של דה סוזה – הועלה לרשתות הסרטון ההיסטורי של הגל המושלם (למרות שצולם מספר חודשים לפני כן) ולמעשה מחק מהאינטרנט את ההישג והחשיפה שאדריאנו יכול היה לקבל.

קלי גם פגע מאד בציבור רחב של אוהדים נאמנים כשזה גילה שהעיצוב והתמחור של מותג הבגדים החדש שלו יקר מאד המיועד לעשירון העליון. אם לא די בכך קלי זרה מלח בכתבת תדמית שעשה בסרפליין – אתר בכיר לגלישה עולמית. בכתבה שותפו לעיצוב הסביר שהמותג לא נועד לגולשים בלבד אלא כסוג של מותג עילית שמאמין באיכות הסביבה. כל זאת במקביל להודאה שהמעצב בנה מותג גלישה פיקטיבי שנים קודם. אגב, חברת האם שנתנה לקלי את המימון והגיבוי היא קרינג – בעלת מותגי יוקרה של גוצ'י, פראדה ודומיהם, מותגים שלא בדיוק דואגים לאיכות הסביבה.

קלי מצא עצמו מעורב גם במותג הגלישה וולקום שגם כן בבעלותה של חברת קרינג. במקביל לניסיונות הבידול של קלי מ"העם הגולש" הוא נראה לובש מכנסי גלישה וחליפות גלישה של וולקום. שיווקית הדבר לא נראה טוב וזה ניכר בתגובות השליליות והאכזבה ברחבי הרשת.

גם המהלך של מכירת הגל המכני לסבב של ה WSL ו"קניית" החסות לתחרות בפיג'י כאשר קלי עדיין מתחרה בסבב, לא נחשב למהלך תקין בעיני רבים.

מי אתה קלי? עצבני, כועס, עקשן, נאמן לדעותיך….?

בחשבון האינסטגרם כדאי מאד לא להרגיז אותו. הוא חוסם אוהדים או עוקבים בצורה שרירותית ולא משחרר, כנ"ל לגבי ויכוחים ציבוריים בטוויטר. רק לאחרונה הרגיז רבים כשהטיף לדילול אוכלוסיית הכרישים בריוניון למרות עמדותיו כ"שוחר איכות הסביבה". כאן המקום לציין שבהוואי ובקליפורניה תועדו תקיפות קטלניות בשנתיים האחרונות .

הוא גם עקשן ואינו מוכן לקבל עזרה. בשנים האחרונות בסבב לאחר שעזב את קוויקסילבר הוא למעשה איבד מאמן יועץ ותיק חשוב מאד בשם סטיבן בלי שמיקד אותו בבחירת הציוד והכנה למקצים בתחרות. קלי התעקש עד היום ב 3 שנים האחרונות לגלוש על גלשנים ניסיוניים ובדומה למותג הביגוד שלו שהתערבב עם וולקום בשטח – לא היה ברור על מה הוא גולש על החברה שקנה או אל מריק. אפילו הצופה הממוצע יכול היה להבחין שהבחירה שלו לוקה בחסר בהתאמה לתנאים כמו בתחרות בבלז באוסטרליה מול מיק פנינג.

קלי סלייטר Kelly SlaterBy Rtwkeaton – Own work, CC BY-SA 3.0,

https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4753757

לסיכום

למעשה הייתי אומר שקלי עם כל המאסה האדירה של הפעילות הזו מוטב לו שייצא לעצמאות מהסבב וישאיר לנו זיכרונות מתוקים של הגלישה המרשימה שלו לאורך השנים.

קלי בהחלט אדם רב פעלים ויוצא דופן והוא רק במחצית חייו. אני בטוח שהוא עוד יפתיע אותנו צפונה לשנות ה 50 שלו בענף גלישת הגלים מכל בחינה עסקית ספורטיבית ומעשית.

Spread the love