המדריך השלם לגלשן טווין ציוד

תחיית התאומים: המדריך השלם לגלשן טווין


המדריך השלם לגלשן טווין

כתבה מאת /  עידו דר אל

הקיץ מתקרב בצעדי ענק. היום זו לא בושה לרצות להחזיק יותר מגלשן אחד והרבה מבינים שבנוסף לסטנדרט של 3 חרבות לגלי החורף ישנה אלטרנטיבה מהירה וזריזה לחלושס' הקייצי. תכירו – הטווין פין המודרני .

בסוף שנות ה 70 ועד אמצע שנות ה 80 בישראל הגלשן הסטנדרטי היה טווין פין – שתי חרבות גדולות אחת בכל צד. בתקופה זו שלט מארק ריצ'ארדס אלוף העולם 4 פעמים ברציפות 1979-1981בעיקר בגלל שהוא תכנן ועיצב את הטווין פין המודרני לרמה של ביצועים ומהירות שלמתחרים שלו לא היה מענה בגלים של עד מטר. מארק הושפע מרנו אבלירה שעשה יחד עם סטיב ליס את הפיש המודרני בשנות ה 70. הפיש הזה שימש בעיקר את גולשי הברכיים שהיו נפוצים אז ברחבי אוסטרליה וקליפורניה.

חשוב לציין את בוב סימונס השייפר הגאון שכבר בשנות ה 50 ניסה לעשות טווין אבל עם זנב ישר ועד היום יש גלשני רטרו שנקראים סימונס.

המדריך השלם לגלשן טווין

בתמונה: מרק ריצ'ארדס האגדי עם גלשן הטווין הפין מהימים ההם / צילום: דרו קמפיון
באותה תקופה בארץ מלבד מהירות היה קשה מאוד לבצע על הטווינים המסורבלים בגלים החלשים והנמוכים הכחול לבן שלנו. הגלשנים הסופר חייתיים של אז נחשבים היום ל"עגלות": כבדים, רחבים, עבים וגדולים יחסית.

הסטנדרט היה 66 68 72 ואז בא סיימון אנדרסון ממציא הטראסטר – גלשן בעל 3 חרבות קטנות יחסית לסינגל ולטווין ובנוסף הגלשן צר יותר. הטוויני נשכח ונעלם עד לשנים האחרונות – חזרת הרטרו פישים. עם חזרתם החלה התעוררות של מיטב השייפרים בשיתוף עם גולשי פריסטייל מפורסמים כראסטוביץ' ואוזי רייט במטרה לחקור את הגבולות של גלשן עם 2 חרבות.

המדריך השלם לגלשן טוויןבתמונה: אוזי רייט בודק אחיזת טוויני בצינור אינדונזי / צילום: ג'ון רספונדק

לאלה שנולדו משנות ה 90 צפונה מוכר רק הצירוף של 3 חרבות ובחמש שנים האחרונות גם 4 חרבות. הקוואד (4 חרבות) למשל נתנו את המהירות שלטראסטר (3 חרבות) לא היה. היום הן משמשות בעיקר לצנרור וגלישה בגלי ענק.
בגלים קטנים לא הייתה להם את מהירות התגובה שהטראסטר נתן. במקביל, בפוקט (כיס הגל) גלשני רטרו שנוצרו בשביל פאן טהור התפתחו לגלשנים קצרים מאוד בסביבות 52 58 עם תחתיות חדשות ושילובים של רוקר וריילים.

גלשנים אלו אפשרו לראשונה גלישה פרוגרסיבית בקטעים הקריטיים של הגל בעיקר בשל תחושת השחרור והמהירות שהייתה חסרה כל כך בטראסטר ובקוואד.

המדריך השלם לגלשן טוויןבתמונה: שלומי גבאי שוחט על טוויני בבת ים / צילום: מני תורן

כיום ניתן למצוא מגוון גלשני טווין פין בארץ חלקם מתוצרת מקומית של  שייפרים כחול לבן וחלקם מייבוא .

כמה נתונים חשובים שיש לשים לב אליהם בנישת הטווינים:

החרבות

צורה – ישנן נמוכות ורחבות מאוד בסגנון הרטרו ו"רגילות" בצורה אך גדולות מאוד. לגודל החרב יש חשיבות בכדי ליצור אחיזה במים וצמצום הסלייד (ההחלקה). חלקן גלאס – און, כלומר מקובעות מראש לגלשן ואי אפשר להחליפן. היתרון שהגלאס מייצר לכם במים דרייב חזק מאוד בגלל חוסר הגמישות של החרב.

לעומת זאת, אם יש לכם חרב נשלפת היתרון שאתם יכולים לארגן מבחר חרבות לתנאי ים שונים או לסגנונות תנועה – פרוגרסיבי או קלאסי.

חרבות הרטרו מייצרות תנועה ארוכה מאוד במים וגלישה "שטוחה". הן בד"כ בעלות קשיחות גבוהה בין אם אלו מעץ או לחילופין משכבות פיברגלאס.

לעומתן החרבות "הרגילות" גדולות וגבוהות, בעלות גמישות (פלקס)
שאוחזות בקיר הגל ומאפשרות ביצועים קצרים וקריטיים יותר בסגנון הקרוב לגלישה הפרוגרסיבית של איירים וטייל סליידים. ממליץ מאוד על future  בגלל הבסיס הרחב שמאפשר דרייב גם שיטת fcs  טובה אך פופולרית פחות בעולם בנישת הטווין.

המדריך השלם לגלשן טווין

הגלשן

ככל שהגלשן קטן יותר עדיף לכם לפצות בעובי ורוחב. מידות קלאסיות הן:

55-57 עובי 2.5 ורוחב 20. לכל הגלשנים האלה יש רוב מוחץ של זנב סוואלו שמאפשר אחיזה נוספת במים כפיצוי. אפשרי גם לגלוש עליהם עם ראונדפין או סקוור אבל לא מומלץ בגלל אובדן שליטה בקטעים הקריטיים. אל תתנו למראה הרחב והשטוח של החרטום להטעות אתכם, זה לא גלשן רגיל – הוא מגיב הרבה יותר מהר וייקח אתכם לחלל אם לא תספיקו להסתובב בזמן בחזרה מהליפ.

לא להילחץ מרוחב החרטום הוא חשוב מאד בגלל שרוב הטווינים קטנים ב 4-5 אינצ'ים מהגלשן הרגיל שלכם, אתם צריכים המון שטח חתירה.

כפיצוי לחלק מהשייפים יש גם ווינגים -"כנפיים" שחותכות פנימה את השייפ ממש מעל החרבות כדי לאפשר "נשיכה" חזקה ופתאומית בפוקט או עלייה חדה לליפ.

המדריך השלם לגלשן טווין

בתמונה: ווינג קלאסי באזור החרבות

 גלישה

בגלל שהגלשן גם קטן וגם זריז עדיף לעמוד במקום אחד ולא לשחק הרבה עם מיקום הרגלים כמו שעושים עם גלשן רגיל (של 3 חרבות). לכן, חשוב מאד אם אפשר לנסות גלשן דמו (לא של חבר) במטרה לקבל מושג מהו הגודל המתאים לכם. יש הבדל גדול מאוד בין 55 ל  56 ו 57 , גם אם תישארו באותו עובי ורוחב. היתרון בטווין פין הוא שלא חייבים להניח רגל אחורית ממש על הזנב כדי לדחוף.

לסיכום, הטוויני הפך היום לגלשן חובה כאלטרנטיבה מרעננת שונה ומאתגרת לגלים בישראל. יבואנים שמתמחים בטוויני- למעשה תמצאו אותם היום אצל כל לייבל שמכבד עצמו וגם אצל השייפרים הישראלים שלנו מצפון ועד דרום.
לכו לגלוש ותיהנו, ארטיק עלינו 🙂 צוות getX . קיץ נעים!

 

 

 

 

Spread the love